
Nieuwspagina
Nieuwsbrieven teruglezen:
2023:
April 2023: Chat GPT | Quantum computing | Citizen development | CMDB | AI
Maart 2023: Happy Spring
Februari 2023: Update IT Circle Nederland
2022:
Juni 2022: Future of data storage, Hybride kantooropzet, Security & Privacy …
Maart 2022: Op bezoek bij Shell, ABN Amro, KPN, Royal FloraHolland, Gemeente Amsterdam…
Januari 2022: Lookback 2021
2021:
Oktober/ november 2021: Digitale vaardigheden, Human Centered AI, Data & Boundaries…
September 2021: Data matters, Duurzaam inkopen, DaaS, Diversiteit & inclusie…
Juli 2021: Breaking the year, summer ahead!
Juni 2021: Nieuws IT Circle Nederland
April 2021: Update activities
Maart 2021: Begin de lente met een frisse start
Februari 2021: Update IT Circle Nederland
CLICK is gelanceerd! Het online community platform van IT Circle Nederland.
Kom je in verbinding met je vakcollega’s en leer je van elkaar en laat je je inspireren door elkaar!
Samen met onze leden zijn we de afgelopen maanden bezig geweest met het inrichten van een nieuw IT Circle Community platform om nog beter met elkaar verbonden zijn! Binnen de expertisegroepen kan je straks met je peers communiceren, content delen, de eventkalender bekijken en op de hoogte blijven van de laatste informatie.
Ambassadeurs vanuit verschillende organisaties hebben hun ideeën gedeeld, gebrainstormd en geholpen bij de inrichting van het platform.
Om optimaal de verbinding te zoeken en gebruik te kunnen maken van CLICK sturen we ook jou graag de aanmeldlink toe. Je kan dan je profiel zo invullen dat je goed te vinden bent voor je peers, je kan vragen stellen en blijft zo vanzelf op de hoogte van alle activiteiten binnen IT Circle Nederland.
Je kan je profiel vullen met werk gerelateerde informatie en je kan ook social informatie delen zoals hobby’s, maatschappelijke zaken of andere onderwerpen die jou interesseren. Zo vind jij mensen met dezelfde interesses en aandachtsgebieden, word jij wellicht ook gevonden en kan je zinvolle (en/of leuke) kennis en informatie delen.
Sluit je vervolgens aan bij jouw expertisegroep en neem ook gerust een kijkje in andere groepen waar je lid van kan worden en op hoogte kan blijven van alle ‘ins & outs’ van deze groepen. Meld je snel aan door hier te klikken.
Ik ben begonnen in de IT (inmiddels 52 jaar) toen de hype in de IT aan de gang was. Begonnen als hardcore IT-er, MSCE-er, geprogrammeerd, servers opgebouwd en geconfigureerd. Tijdens die periode bleek dat ik toch meer talenten had op het begeleiden en leidinggeven, dus dat resulteerde in management posities destijds binnen de Rabobank, Pink Roccade en na verloop van tijd op een directie positie binnen Getronics. Een super mooie baan in een tijd van weelde waar we mooie klanten als Gem. Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam, ANWB en PCM dagbladen (om er maar enkele te noemen) mochten bedienen. In die tijd werd Getronics overgenomen door KPN en in die tijd heb ik de stap gemaakt om meer de veranderkant van de organisatie op te gaan en ben Gedragswetenschappen gaan studeren op Nyenrode. Een super mooie Master opleiding die me daarna bracht bij het begeleiden van grote verandertrajecten binnen KPN en kort daarna m`n eigen bedrijf opgestart (geloven in wat je doet) waar ik mooie trajecten gedaan bij LUMC, ABN AMRO en Rabobank (zie ook m`n linked in profiel).
Nu in de tegenwoordige tijd mag ik een paar dagen in de week mooie verander trajecten uitvoeren bij de Rabobank en ben ik sinds oktober aangesloten voor 1 dag in de week bij IT Circle Nederland. Ik kende IT Circle al omdat ik regelmatig zelf ook kennis deelde over de Digitale Transformatie en Generatie Management (een andere passie van me). Vervolgens raakte ik met Karen van der Zanden in gesprek en dat was zo`n heerlijk gesprek dat wij zeiden; wij gaan ooit iets samen doen. En zo is het gekomen. Ik breng mee naar IT Circle heel veel humor en plezier in het leven, een brede kennis over HR Management, een groot netwerk en heel veel zin om deze mooie organisatie nog meer en beter op de kaart te zetten bij onze huidige en nieuwe leden.
Ik kijk er naar uit om je te ontmoeten.
Marjolein van den Bos / 06-29525296 / marjolein.van.den.bos@itcircle-nederland.nl
Klik hier om de nieuwsbrief te openen.
📣
Norbert Derickx start 1 augustus
als Operationeel Directeur bij IT Circle Nederland. Na veel managementfuncties bij toonaangevende bedrijven als VGZ, YACHT tot aan Saxion verwelkomen we Norbert bij IT Circle Nederland.
“We zijn erg blij met deze uitbreiding op directieniveau. Naast zijn jarenlange IT kennis en community ervaring, brengt Norbert vooral veel enthousiasme met zich mee. Hij is de aangewezen persoon om onze groei op een verantwoorde wijze te versnellen. Het is een vanzelfsprekende keuze”, aldus Karen van der Zanden.
Norbert Derickx: Elke organisatie, ongeacht de sector waarin zij zich begeeft doorloopt een digitale transformatie. Bij de één vindt dit gepland en bij de ander ad-hoc plaats. Deze digitale transformatie heeft impact op organisatie, mens en werk waarbij de technologie een driver is of kan zijn om veranderdoelen te bereiken.
Dat maakt ook dat IT niet alleen gaat om informatietechnologie, maar ook hoe je gebruik makende van de juiste technologie(n) de digitale transformatie kan vormgeven en jouw doelen kan bereiken. De verandering van cultuur en werkwijze is in deze het meest spannend en niet zo zeer de harde technologie. Met de komst van Covid-19 hebben organisaties en instellingen versneld de transitie naar online werken en leren doorgevoerd, immers de techniek was reeds beschikbaar. Nu zie je vooral de acute vragen ontstaan om bestendiging van de nieuwe werk- en leerwijze in een hybride landschap. Dat maakt ook dat organisaties en medewerkers nu erbij gebaat zijn om snel nieuwe best practices te delen of tot zich te nemen. Dat kan niet zonder een goed werkende en dynamische IT community waarin het delen van kennis als vanzelfsprekend en leuk ervaren wordt.
IT Circle Nederland laat zien dat zij dankzij een gedreven team en betrokken leden dit netwerk biedt op strategisch, tactisch en operationeel niveau en zonder inmenging van IT-leveranciers en IT-consultancy. De verbindende en aanjagende rol van IT Circle Nederland verleidt mensen om actief kennis te delen en draagt toe aan de versnelling van de digitale transformatie in al haar facetten. Met mijn netwerk, kennis en ervaring van IT en leidinggevende kwaliteiten wil ik IT Circle Nederland, samen met het team en haar leden, uitbouwen tot dé toonaangevende IT community van Nederland.
Ben je geïnspireerd geraakt en wil je graag weten wat wij voor jou en jouw organisatie kunnen betekenen, neem dan contact op mij via norbert.derickx@itcircle-nederland.nl, LinkedIn of 06 5346 0537.
IT Circle Nederland, dé plek om veilig en vertrouwd kennis te delen
Volgend jaar bestaan ze tien jaar en sinds kort hebben ze een landelijk bestuur: de IT Circles. Het zijn regionale netwerkclubs van eindgebruikers in diverse economische segmenten, die in een vertrouwelijke setting snel, gericht en vooral onafhankelijk IT-kennis en -expertise delen. “Wij zijn geen plek voor vendor pitches, commerciële ICT partijen zijn uitgesloten van deelname”, benadrukken Karen van der Zanden en Frits Bussemaker van het nu landelijk opererende IT Circle Nederland.
Door Jeroen Bordewijk en Witold Kepinski van Dutch IT-channel, 22 mei 2021
IT Circle Nederland is een community van en voor IT-professionals bij eindgebruikers, die door contacten met ‘peers’ betrokken willen blijven bij nieuwe ontwikkelingen en innovaties. De eerste regionale communities dateren van 2012, en om deze ‘cross-sectorale netwerken’ verder te laten groeien, werd onlangs een landelijk bestuur gevormd. “Het doel is daarmee niet veranderd”, vertelt Karen van der Zanden, algemeen directeur van IT Circle Nederland en voormalig bestuurslid van de IT Circles Amsterdam en Utrecht. “De CIO’s in ons netwerk willen met hun organisaties wendbaar zijn. Om IT-ontwikkelingen te kunnen bijhouden, moet een organisatie in beweging zijn en blijven. Dat lukt beter met een frisse blik naar buiten, in plaats van alleen een focus op de eigen organisatie. IT Circle Nederland voorkomt dat organisaties met veel pijn en moeite allemaal hetzelfde proces doorlopen en dezelfde fouten maken. Beter is het om van elkaar te leren, want bij andere organisaties zijn de uitdagingen op IT-gebied meestal niet anders.”
In het bij uitstek dynamische vakgebied IT is een netwerkclub van grote waarde, vindt Van der Zanden. “De onderwerpen die hier worden besproken, veranderen constant. Denk aan de ontwikkeling richting cloud en de digitale transformatie die onze leden doormaken. Of heel actueel in coronatijd: hoe houd je medewerkers ook thuis digitaal, vitaal, vaardig en fit? Wat gaan we straks (weer) fysiek doen en wat blijven we online doen? Vergeet ook alle uitdagingen op security-gebied niet, die hebben een geweldige vlucht genomen de afgelopen jaren. Door over de grenzen van de eigen organisatie of zelfs de eigen branche heen te kijken en kennis ook van buiten te halen, voorkomen onze leden dat iedereen steeds hetzelfde wiel uitvindt.” Leden krijgen inspiratie van elkaar en door elkaar.
De héle organisatie
De aangesloten CIO’s zijn niet zozeer lid voor zichzelf, maar voor (de mensen in) hun organisatie. Van der Zanden: “We zijn er voor álle IT-professionals in een organisatie, van IT-security professionals tot scrum masters, vendorspecialisten, mensen die een cloudstrategie bepalen, noem maar op. Elk lid, elke organisatie heeft voor ons een vast aanspreekpunt, die we tenminste maandelijks spreken. Van alles komt dan voorbij, daar zit echt een heel sterk community-gevoel.”
De verschillende IT Circles organiseren jaarlijks meer dan honderd events. Maar volgens strategic council Frits Bussemaker, sinds 1988 werkzaam in de Nederlandse ICT-industrie en zeer ervaren met het bouwen, onderhouden en groot maken van communities, is het minstens zo belangrijk dat leden elkaar het hele jaar door weten te vinden. “Mensen kunnen elkaar via het online platform altijd makkelijk en direct bevragen. Als je maar lang genoeg lid bent, weet je precies waar welke kennis valt te halen. Leden delen best practices, best failures en wisselen business cases uit. En heel belangrijk: bij dit soort contacten is geen ruimte voor commercie. Onze community moet veilig en vertrouwd zijn. Hier worden niet alleen successen, maar ook briljante mislukkingen gedeeld. Bij ons kunnen mensen zowel offline als online informeel samenkomen om te sparren, zonder te worden lastiggevallen door ‘vendor pitches’ of door subjectieve adviezen.”
What’s in it for me?
Nieuwe leden krijgen altijd een ‘what’s in it for me’ sessie, zodat IT Circle Nederland weet waar een organisatie mee bezig is en welke IT-vraagstukken daar spelen. “Elke twee tot drie jaar doen we zo’n gesprek opnieuw”, legt Van der Zanden uit. “Zo komen onderwerpen aan het licht als leiderschap, change management, het testen en toepassen van nieuwe technologieën en portfoliomanagement. Het is overigens wel de bedoeling dat leden actief zijn; we hebben geen slapende leden. Heb je net een weg afgelegd waarvan je weet dat andere leden die ook op moeten, dan zien we graag dat je proactief ervaringen deelt.”
Momenteel gaan veel van de activiteiten over de cloudgang van leden, die een transformatie van beheer naar regie vergt. “IT-professionals moeten op een andere manier gaan werken”, weet Van der Zanden. “Wat betekent het voor mensen in een organisatie dat ze ineens geen functioneel beheerder van een applicatie meer zijn? Daarom besteden we veel aandacht aan change management en cultuurveranderingen. Wat we überhaupt terugkrijgen van de bij ons aangesloten CIO’s: het zijn niet de technologieën, maar de mensen die het verschil maken. Het gaat in organisaties óók om de ontwikkeling van zogeheten ‘soft skills’. IT-professionals, of dat nou developers zijn of portfoliomanagers, moeten meer dan vroeger direct kunnen samenwerken met de business. Wij willen bijdragen aan de ontwikkeling van dergelijke vaardigheden.”
Vroeg inzicht
Ook volgens Bussemaker is ‘cloud’ uiteraard een belangrijk onderwerp op dit moment. “Anderhalf jaar geleden deden we een sessie met de gemeente Almere over Green IT. Het staat nog niet helemaal op het netvlies van IT-professionals, maar cloud IT kan fors bijdragen aan een vermindering van het energieverbruik. Ik vind dat een mooi voorbeeld van hoe wij als community vroeg inzicht hebben in onderwerpen die voor onze leden van belang zijn. Zoals duurzaamheid, waar we veel aandacht aan besteden.”
Vanwege corona ontmoeten de leden van IT Circle Nederland elkaar momenteel vooral online. “Maar daardoor neemt de interactie tussen de leden juist toe”, constateert Van der Zanden tot slot. “Vaker en korter laagdrempelig samenkomen, dat is de trend. Voor de toekomst hoop ik op een mooie hybride mix: we blijven elkaar makkelijk benaderen, maar natuurlijk komen er ook weer grote(re) bijeenkomsten. Ik verheug me op de fysieke peer review sessies, waarin leden vertellen over hun IT-strategieën. En er komen weer uitwisselingen en bedrijfsbezoeken, waar de IT Circles bijna tien jaar geleden mee begonnen: mensen die een tijdje met gesloten beurzen bij een andere organisatie rondlopen om kennis over te dragen. Daar is veel vertrouwen voor nodig, maar dat is precies waar wij aan werken. We nodigen eindgebruikers, die nieuwsgierig geworden zijn, uit om direct contact op te nemen met de IT Circle.”
IT Circle Nederland kondigt een nieuw landelijk bestuur aan
Utrecht, 16 maart 2021
Na de overgang van alle regionale IT Circles in een samenwerkend IT Circle Nederland, is er nu ook een landelijk bestuur geformeerd. Een mooie representatie uit alle regio’s en alle branches om het bijna tien jarige samenwerkingsverband verder te laten groeien.
Het bestuur bestaat uit de volgende leden:
Corné Mulders | UMC Utrecht | Voorzitter | Utrecht |
Simon Rientsma | Waternet | Vice-voorzitter | Amsterdam |
Cees Plug | Inholland | Lid | Amsterdam |
Myriam van Rooij | KNMI | Lid | Utrecht |
John Adegeest | CSU | Lid | Eindhoven |
Jan Polkerman | Belastingdienst | Lid | Apeldoorn |
André van der Linden | Royal Flora Holland | Lid | Rotterdam |
Fred Hoekstra | UWV | Lid | Amsterdam |
Karen van der Zanden en Frits Bussemaker, directie IT Circle Nederland, zijn in hun rol verantwoordelijk om het bestuur te begeleiden. Met het gekozen bestuur gelooft IT Circle Nederland mooie stappen te kunnen gaan zetten in de verdere ontwikkeling. Corné Mulders (CIO, UMC Utrecht) gaat de rol als landelijke voorzitter vervullen en samen met Karen en Frits het nieuwe landelijk bestuur presenteren.
Over IT Circle Nederland
IT Circle Nederland is een onafhankelijk samenwerkingsverband waar IT Professionals snel en gericht kennis en expertise delen. De experts kunnen zichzelf ontwikkelen en komen tot gezamenlijke oplossingen. De IT eindgebruikers kunnen actief deelnemen om zichzelf, elkaar en daarmee de organisatie te versterken op het gebied van Informatie Technologie. De landelijke community biedt de mogelijkheid om contacten te leggen met ‘peers’ uit een grote diversiteit branches. De gehele organisatie heeft baat bij de interactie tussen peers. Het brengt de organisatie in beweging en betrekt alle IT Professionals bij nieuwe ontwikkelingen en innovaties.
De bestuursleden

Corné Mulders - CIO, UMC Utrecht
Voorzitter
‘’Ik heb helemaal aan het begin aan de wieg gestaan van de oprichting van de Amsterdam IT Circle en was direct gewonnen voor het idee. Heb daarna in volgende functies in het bestuur van Utrecht en Eindhoven mogen aanhaken en vind het daarom een eer dat ik gevraagd ben om voorzitter te worden van de landelijke IT Circle. Mijn passie zit er in dat ik een rotsvast geloof heb dat je met kennis en ervaring van anderen, zelf kunt groeien en succesvol kunt zijn. En de IT Circles geven precies daaraan op een relaxte en toch professionele manier vorm. Samen met mijn medebestuurders en de IT Circle Nederland-organisatie zet ik me graag in om anderen nog succesvoller te laten worden!’’

Simon Rientsma - Manager IT, Waternet
Vice-Voorzitter
“IT Circle Nederland biedt onze IT professionals een unieke kans om landelijk laagdrempelig kennis uit te wisselen of zelfs op een kijkje in de keuken van een andere (IT) organisatie. De echte ervaring van de ander geeft een enorme verrijking van je inzichten in onze snel veranderende wereld!”

André van der Linden - CIO, Royal FloraHolland
Lid
“Royal Flora Holland wil graag een lerende organisatie zijn en door aan te sluiten bij de IT Circle gaan we dit versnellen. De opdracht waar Royal FloraHolland voor staat is uitdagend, maar niet uniek. En als coöperatie weten we als geen ander dat je samen sterker staat dan alleen. Wij willen graag leren van de ervaring van andere leden van de IT Circle en bieden onze kennis en ervaring, die we hebben opgedaan in één van de mooiste sectoren van Nederland, aan zodat anderen daar weer van kunnen leren.”

Jan Polkerman - CTO Belastingdienst
Lid
“IT is een vak. Bij een vak horen vakmensen. Vakmensen delen kennis om van elkaar te leren.”

Myriam van Rooij - Directeur (CFO, CIO), KNMI
Lid
“Het is niet nodig steeds zelf het wiel uit te vinden. Natuurlijk moet elke organisatie de eigen weg vinden in alle IT-ontwikkelingen, maar kennis en ervaringen van andere daarbij benutten, kan zeer behulpzaam zijn. Mits men open is en ook de wat minder positieve ervaringen worden gedeeld. Dat gebeurt bij de IT-circle.”

John Adegeest - Directeur ICT, CSU & Tzorg
Lid
“Alleen samen kom je verder. Als persoon en als organisatie. Het delen van kennis is daar een essentieel onderdeel van. De IT Circle zorgt voor een laagdrempelig podium voor het delen van kennis tussen beginnende en ervaren IT professionals. Ik geloof in de groei die daardoor ontstaat voor iedere deelnemer en hun organisatie. Deze community zo groot en divers mogelijk maken, toegankelijk voor iedereen, met een breed scala aan onderwerpen en regelmatige interactie zorgt voor de noodzakelijke en gezamenlijke groei.”

Cees Plug Directeur Informatievoorziening & Technologie, Hogeschool Inholland
Lid
‘’De IT Circle biedt ons de mogelijkheid kennis uit te wisselen en is een netwerk voor onze medewerkers. De IT Circle past hierdoor binnen de ‘Durf te leren’ mentaliteit van Inholland.’’

Fred Hoekstra - CIO/ Directeur IV Sociaal Medische Zaken, UWV
Lid
“Snelle verandering en hoge wendbaarheid zijn in de deze tijd de norm voor vrijwel alle organisaties. De community die IT Circle Nederland faciliteert vormt een belangrijke basis om van elkaar te kunnen leren, fouten te voorkomen en te versnellen op vraagstukken binnen je eigen organisatie.”